søndag den 22. februar 2015

Skulptur

I vores forløb med "Skulpturer" har vi fokuseret på tredemensiel kunst via skulpturen. Gennem diskussion og overvejelser fandt vi en definition på, hvad en skulptur er. Gennem et kort historisk tilbageblik (antikken-renæssance-barok) har vi kigget på, hvordan vores viden om maleri fra perioderne afspejlede sig i skulpturen.



Analyse af : Michael angelos, David:


Formanalyse:
Michelangelo's David 1501-1504
Titel: David. Tilblivelses år: 1501-1504. Størrelse: 5.17 meter høj. Placering: statuen opstillet foran Rådhuset i Firenze. Materiale: Marmor.

Analyse og Komposition: Den står i kontrapost (vægten lægges på det ene ben). Man kan skimte "arabesk" i kroppens struktur. De bløde linjer i skulpturen får den til at se ud som om at den er i harmonisk ro. Formen er rund og massiv. · Beskueren ledes rundt om skulpturen idet den har en udpræget for og bagside.

Lys og skygge: er skabt ved af former og overgange, som er blevet skabt ved slibning tror jeg.  Skulpturen suger på en måde meget lys til sig. Idet skulpturen i forvejen er meget lys medvirker det til, at skulpturen ser "guddommelig" ud. Dette passer godt til Michelangelos hensigt med skulpturen, hvilket skal forestille at være David fra det gamle testamente, men det kommer jeg mere ind under i betydningsanalysen.

Strukturen: er homogen, dvs. glat og sammenhængende. Dette fremhæver skønheden og får skulpturen til at se mere naturlig ud.
Materiale: Hård/marmor, kold/sten- Idet skulpturen skal forestille at være David lige inden han tager kampen op imod Goliat, kunne det tænkes at marmoren og vægtfylden af marmoren symboliserer Davids overvindelighed, og den hvide farve: hans renhed/Gud er på hans side.
Idet skulpturen er 5.17 meter høj, betragter man skulpturen fra frøperspektiv, hvilket får den til at se mægtigere ud, men det er nok også med vilje at Michael Angelo har gjort det.

Betydningsanalyse:

Statuen forestiller David før han skal i den tilsyneladende umulige kamp mod Goliat. David er lavet som en flot, ung mand der står i kontrapost.

Davids ansigtsudtryk er roligt og fattet udstråler aggressivitet, det viser også bare Michelangelos fantastiske evner som billedhugger.  blev lavet i en periode, hvor Firenze var truet af de omkringliggende stater. Skulpturens symbolske betydning ses i historien om David og Goliat. Firenze ansås i denne sammenhæng for umiddelbart at være ligeså forsvarsløs, som David på forhånd syntes at være. Dette viste sig dog at forholde sig helt anderledes. På den måde gav det indbyggerne håb. Så statuen blev opstillet foran rådhuset i Firenze netop som et symbol på selvstændighed.





Skulpturøvelse: 

Vi har lavet en skulpturøvelse om et menne i bevægelse altså en dynamisk skulptur.
Jeg startede med at lave en skitse over vores skulptur. Vi skulle tage udgangs punkt i croquis, som vi har lavet tidligere. 
Her er min skitse, som forestiller en danser.


Kravene til skulpturen var:
- En dynamisk figur i voks (max 15 cm høj)
- Billeder af skitser, proces og endelige resultat.
- Teoretiske overvejelser











 Efter hårdt arbejde med det her voks, fik jeg endelig lavet min flotte skulptur. Det var svært på mange måder at lave figureren fordi at vokset var så hårdt og svær at forme. Det var svært at lave den så dynamisk fordi at min erfaring indenfor området med voks ikke er så stor. Jeg var nødt til at bruge værktøjer i stedet for hænderne, da vokset var for hårdt.

Her er så mit endelige produkt med min skitse ved siden af.

















Skulpturanalyse: Danseren
Skulpturen er 15cm høj- 9cm bredde. Den er lavet i 2015 på Herning Gymnasium. 
Materiale: Materialet er lavet af voks-ståltråd-træklods-klips.
Analyse og komposition: 
Danseren står i kontrapost, dvs den ligger vægten på det ene ben, som er ført om bag det andet, som en vigtig del af bevægelsen. Danseren er dynamisk med sine arme i bevægelse på vej opad. Jeg har brugt en taktisk, som går ud på at gøre den så bred og maskulin som muligt. Formerne er organiske fordi den virker levende. Organiske former er lidt runde former der virker levende. Menneskerformer.
Skulpturen er meget levende og åben, fordi den er dynamisk. 
Strukturen: 
Homogen, dvs. glat. 
Man betragter skulpturen fra fugleperspektiv, fordi den kun er 15cm høj. Højden skal også vise den lille fine balletdanser, som ikke er særlig stor og massiv. Danseren er meget åben og åbner sig på en måde op for beskueren.  Den er som sagt meget glat, som gør den yndefuld, som en danser. 
Betydningsanalyse:
Betydningen med danseren er at den skal opstilles på Aros  Den kendetegner livets gnist hos dansere  omkring i verden og om hvordan der stadig findes glæde rundt i verden i dans. Hvis vi kunne komme lidt tættere på skulpturen kan man så hvordan strukturen i ansigtet stråler glæde. Pragt er noget skulpturen prøver at vise meget af med dens ansigt. Den viser disciplin og pragt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar