Olaf Rude, udstillet på Aros. (1886-1957)
I årene 1918-1920 blev den kubistiske stil mere markant i Rudes værker. Men han omsatte den på sin helt egen måde, blandt andet i sit arbejde med en mere ornamental stil. Efter 1919 vendte Rude tilbage til en mere figurativ og realistisk stil. Han flyttede til Bornholm og de mange landskabsbilleder og portrætter, som han skabte her, er kendetegnet ved en klar kolorit og skitseagtig penselføring.
Formanalyse:
På billedet ser man sct jørgen som er igang med at nedkæmpe en drage. Dragen er formet, så den ligner en krokodille meget og ridderen er blevet forvandlet til en lidt østlig ridder.
Der er mange geometriske former i brug i billedet, om gør det kubistisk.
Lyset: Det ligner at lyset skinner fra venstre side ned mod hestens hoved efter hestens hvide farve på billedet.
Det første man kigger på er selvfølgelig sct jørgen og derefter videre ned til dragen.
Farver: De røde billeder i billeder viser kvalitet, som er hestens hoved og baggrundsfarverne er lidt mere kvantitsfarver. Der er både sekundære og primære farver i billedet. Farverne er også meget hidsige og brutale, som også betegner dynamik.
Perspektiv: Billedet er lavet i frøperspektiv, så sct jørgen bliver udstillet, som en stor og stærk kriger.
Bevægelse: Selve de geometriske former i billedt gør det dynamisk. Hestens hoved og dragens bagende viser bevægelse og dynamik. Formerne er meget forvredne og specielle, som gør det dynamisk. Og der er også flere bevægelser i en figur, som ved hestens hoved, som går over i dragens bagende.
Betydning/social
Billedet af skt. Jørgen og dragen, som Olaf Rude lavede i 1918 er en slags moderniseret form af kalkmaleriet, som står i Århus domkirke. Ridderen er blev forvandlet til en lidt østlig kriger med kittel og turban på, i stedet for den middelalderlige ridder fra eventyrlignende historier. Rude har skabt et dramatisk og lidt mere dynamisk billede. Man kan godt se at billedets geometriske former og dybde samt farver er stærkt inspireret af det kubistiske formsprog.
Impressionisme
Billede hedder "Indtryk. Solopgang" og
blev malet af Claude Monet i 1872 med en meget impressionistisk stil. Dette
billede var et manifest for hele impressionismen, da den var en del af den
første impressionistiske udstilling.
På billedet ses en solnedgang/opgang ved vandet,
hvorpå der ligger 2 små både med mennesker i. der er ikke rigtig nogle former i
billedet men derimod, er det meget mere udvisket og går i ét med hinanden.
Billedet har en meget åben komposition da der ikke er noget der lukker billedet
inde. Man kan fornemme at billedet fortsætter langt ude fra rammerne.
Den mest dominerende linje i billedet er
horisont linjen, hvilket gør billedet statisk, da den er vandret. Derudover er
der mange små diagonaler bl.a. i vandet. Som giver en smule dynamik, på den
måde, at man kan fornemme at vandet ikke står helt stille, men bevæger sig en
smule.
Lyset i billedet kommer fra baggrunden hvor solen står lavt. Hvis ikke
man kunne se lyskilden på billedet ville man også kunne vide det ved hjælp af
skyggerne fra de 2 både. De slår slagskygger i vandet, samtidig med at der er
egen-skygge på båden og menneskerne hvilket er grunden til at de er helt sorte.
I impressionismen gør det sig meget gældende at lave farvet skygger hvilket
kan ses meget på vandet i billedet. Når man kigger på farverne i billedet, ser
man 2 tydelige farver: orange og grøn. De er komplementærfarver hvilket vil
sige at de fremhæver hinanden da de er modsætninger. Der er også meget tydelige
penselstrøg som også er en faktor i impressionisme stilen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar